Ford Cougar - samochód osobowy o nadwoziu coupe produkowany przez koncern Ford Motor Company w latach 1998 - 2002.
Samochód został zaprezentowany na początku 1998 roku i wprowadzony do sprzedaży pod marką Mercury. Premiera w Europie miała miejsce latem tego samego roku. W Polsce model nigdy nie był sprzedawany.
Dwudrzwiowe nadwozie typu coupé przystosowane do przewozu czterech osób zostało zaprojektowane w stylu New Edge, co powoduje, że samochód jest nieco podobny do Forda Pumy. Mocno pochylona przednia szyba i opadający dach spowodowały ograniczenie ilości miejsca wewnątrz samochodu, szczególnie na tylnej kanapie.
Pod względem technicznym (płyta podłogowa, elementy zawieszenia i silniki) Cougar opierał się na Fordzie Mondeo, głównie na usportowionej wersji ST200. W sprzedaży znajdowały się dwa silniki, Zetec o pojemności 2,0 l i mocy maksymalnej 130 KM oraz Duratec 2.5 V6 o mocy 170 KM. W roku 1999 planowano w Europie premierę modelu wyposażonego w jednostkę ST200 o mocy 205 KM, tuż przed planowanym wprowadzeniem Ford zrezygnował, a prototypy modelu zostały zniszczone[potrzebny przypis].
Pod koniec 2000 roku model poddano szeregowi modernizacji, które dotknęły zarówno wygląd pojazdu na zewnątrz, jak i wewnątrz. Zmieniony został pas przedni oraz reflektory, tylny (wyłącznie Mercury) oraz przedni zderzak wraz z halogenami i atrapą. Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w nowe fotele (zmieniony kształt), kierownicę, obudowę zegarów oraz tunel środkowy (wyłącznie Mercury) wraz z dzielonym podłokietnikiem. Wielu elementom tapicerki i konsoli zmieniono kolorystykę: panele drzwi, konsola środkowa, zegary, pokrętła, nawiewy. Modele napędzane jednostką w układzie V otrzymały również odświeżoną wersję silnika, którego pojemność została zredukowana z 2544 cm³ na 2495 cm³. Zmodyfikowany został odpowiednio blok, głowice, elementy rozrządu oraz układ paliwowy.
Wersja poliftingowa nazywana jest często, zwłaszcza w Europie, Cougarem MKII bądź C2, co może być błędnie mylone z amerykańską edycją limitowaną C2.
Wraz z liftingiem próbując podnieść zainteresowanie modelem Ford przygotował kilka edycji specjalnych modelu, które różniły się głównie detalami: limitowany lakier, dodatki wnętrza, czy akcesoria karoserii. Na terenie USA sprzedawane były: Special Edition (lakier, wykończenia foteli), C2 (lakier, wykończenia foteli, zegary), Zn (lakier, wykończenia foteli, ospojlerowanie), XR (lakier, fotele, alufelgi), 35th Anniversary (lakier, fotele, kierownica, alufelgi), Roush Edition (ospojlerowanie). W Europie pojawiła się wyłącznie wersja Futura (wykończenia foteli) dostępną tylko z dwulitrową jednostką napędową.
Mimo wielu prób producenta, Ford Cougar nie odniósł sukcesu w Europie, ani spodziewanego w Stanach Zjednoczonych, stąd też produkcję zakończono już po czterech latach ze względu na wysokie koszty produkcyjne.
DANE TECZHNICZNE:
Wersja | Silnik: | Lata: | Układ zasilania: | Średnica × skok tłoka: | St. sprężania: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h (manual): | 0-100 km/h (automat): | V-max (manual): | V-max (automat): |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | |||||||||||
R4 2.0 | R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC | 1998-2004 | wtrysk EFi | 84,80 mm × 88,00 mm | 10,0:1 | 130 KM (96 kW) przy 5600 obr/min | 176 N•m przy 4000 obr/min | 10,3 s | 12,2 s | 209 km/h | 195 km/h |
V6 2.5 | V6 2,5 l (2544 cm³), DOHC | 1998-2001 | wtrysk EFi | 82,40 mm × 79,50 mm | 9,7:1 | 170 KM (125 kW) przy 6250 obr/min | 220 N•m przy 4250 obr/min | 8,6 s | 10,4 s | 224 km/h | 206 km/h |
V6 2.5 | V6 2,5 l (2495 cm³), DOHC | 2001-2002 | wtrysk EFi | 81,60 mm × 79,50 mm | 9,7:1 | 170 KM (125 kW) przy 6250 obr/min | 220 N•m przy 4250 obr/min | 8,6 s | 10,4 s | 224 km/h | 206 km/h |